Yaz Aylarında Daha da Dikkat Edilecek Bir Nokta: İlaçlar ve Güneşe Hassasiyet

"YAZ AYLARINDA DAHA DA DİKKAT EDİLECEK BİR NOKTA:
İLAÇLAR VE GÜNEŞE HASSASİYET"

Yaz aylarında, insanlar güneş ile daha fazla karşılaşmaktalar, daha uzun süre maruz kalabilmekteler ve bazı ilaçlar da güneşe olan hassasiyeti artırabilmekte. Bu konu ile ilgili kaleme alınan bir yazı aşağıda yer almaktadır.

BÜLTEN

BAZI İLAÇLAR GÜNEŞE KARŞI OLAN DUYARLILIĞI ARTIRMAKTADIR

PAZARTESİ, 17 Temmuz, 2017 (Sağlık Haber Bülteni) - Güneşte fazla zaman geçirmenin, cildinizde risk yarattığı çok iyi bilinmektedir. Bazı uzman farmakologlar, bazı ilaçlar size reçete edildiğinde, güneşe maruziyetinizi sınırlandırmanızın dahada önem kazandığını vurgulamaktadır.

İlaçların neden olduğu fotosensitivite, ağır güneş yanıklarının aynısıdır. Ciddi ağrı, cildde soyulma ve kabarıklığa neden olur. Bazı antibiyotikleri ve antidepresamları kullananlarda bu riskin daha fazla olduğunu Houston Bölgesi Harris Sağlık Sistemi Ayaktan Tedavi Merkezinden Cesar Munoz belirtmektedir.

Reçetesiz satılan bazı ilaçlar bile fotosensitivite yapabilir, bu yüzden aldığınız her ilacın prospektüsünü okuduğunuzdan emin olmalısınız. Cild Kanseri Vakfı ibuprofen (Advil, Motrin) ve naproksen (Aleve) gibi ağrı kesicilerin fotosensitivite yapabileceği konusunda uyarmaktadır.

Cildde gelişen reaksiyonunun derecesi, ilacın gücü ve güneş maruziyetinin miktarı gibi birçok faktöre bağlıdır. Cild reaksiyonları güneş ışınlarına maruziyetten sonra birkaç dakika içerisinde gelişebileceği gibi, 72 saate kadar gelişebilir.

Eczacılar, hastaları bazı ilaçları aldıklarında güneş maruziyeti riskleri konusunda tipik olarak uyarmaktadırlar.

Hastaların cildlerinde reaksiyon gelişirse, kullandıkları antibiyotikleri hemen kesip bir an önce hekimlerine ulaşmalıdırlar. Ama antidepresan kullanan hastaların cildlerinde reaksiyon gelişirse, ilaçlarını kesmemeli ve hekimleri ile temas kurmaları konusunda Munoz önermektedir.

Bunlara ilaveten fotosensitif ilaçları kullanan hastalar: özellikle sabah 10:00 ile öğlen 15:00 arası dışarıda iseler güneşten koruyucu kıyafetler, şapka ve gözlük giymeli: ve güneş koruyucu faktörü (GKF) en az GKF 15 olan güneş kremlerini günlük kullanmalıdır.

Eğer gelişen reaksiyonunuz varsa serinletici ıslak giysiler, kaşıntı giderici ve cilddeki ağrıyı ve diskomfortu azaltmak için kortizon benzeri topikal ilaçlar kullanabilirsiniz: ancak ağır bir reaksiyon geliştiyse yada kötüleşme varsa bir hekimle irtibat haline geçin veya acil servise başvurun şeklinde Munoz önermektedir.

KAYNAK: Harris Sağlık Sistemi, haber bülteni, 7 Temmuz, 2017